نقبی به گزارش مهاجرت و چالشهای فرهنگی !
احمد راتب رحیمی احمد راتب رحیمی

در این شکی نیست که بیش از سه دهه جنگ و تداوم بحران در افغانستان ، همه عرصه ها ،مصون از تعرض و تحمل آسیب نبوده است؛ مخصوصاً به دلیل عدم تولید و باز تولید نیروهای فهیم فرهنگی ،ضعف کارکرد وابتذال کیفیت این بخش ، مشهود است. به تعبیری دیگر قحط الرجال فرهنگی به وجود آمده است. اما، شدت این قحط الرجال به آن حد و اندازه نیست که خبرنگار خودخوانده ، آن هم از نوع آزادش ! صفحات وبسایتها را تخته مشق قرار داده و مطالبی ایشان که اندکترین اصول نگارشی درآنها مراعات نشده است،مجال عرضه یابد. کمترین آثار سوء این گونه نوشته ها، برای ویب سایتها ،دلسردی و انصراف همکاری شخصیتها فرهنگی را در پی خواهد داشت. از سویی سرشکستگی فرهنگیان افغان را در میان ملل دیگر که به زبان فارسی اشراف دارند،فراهم می آورد.

چندی قبل درویب سایتها وزین وطندار و مشعل ، مطلبی گزارش گونه ای را با عنوان مهاجرت و چالشهای فرهنگی به قلم آقای امان معاشر،خبرنگار آزاد ! را با دقت خواندم.این گزارش ایشان من را به خنده و تحیر واداشت ؛ خنده از این جهت که آدمها می توانند برای خود شان هرگونه القاب و صفت را اطلاق کنند ، بدون آنکه مرجع معتبری، صلاحیت کاری ایشان را تأیید کرده باشد.یکی از نمونه ها خبرنگاری آزاد ! می باشد که در پوشش آن هر تهمت و افتراء که در مخیله ذهنشان خطور می کند بدون آنکه از فیلتر وجدان عبور دهند ؛ به این و آن نسبت می دهند. تعجب هم از این رو بود که رسانه ها ما با اینگونه مطالب مماشات می کنند .ایکاش نوشته ها ایشان از اصول اولیه قواعد نگارشی رنج نمی برد.لازمه یدک کشیدن عنوان خبرنگار، داشتن سواد کافی می باشد.

ما در اینجا مطلب خبرنگار آزاد ! را مورد نقد صوری ومحتوایی قرار می دهیم . یک پارگراف از مطلب نویسنده و در ادامه پارگراف ویراستاری شده را می آورم ؛ البته باید گفت که ما در اینجا فقط اشتباهات فاحش را تصحیح کردیم و از پرداختن به جزئیات ریز پرهیز نمودیم. در پایان هم محتوای نوشته را بازبینی موشکافانه خواهیم کرد.وآنگاه خوانندگان فهیم را به داوری می طلبیم ، آیا، جایگاه مطالبی این چنینی در رسانه های افغانها است یا خیر؟    

    "  افغانستانی های مقیم ایالت برتش کلمبیا کانادا به هژمونی تلویزون محلی کاروان و همکاری جوانان گروهی فرهنگی "موج" با حضور برخي شخصيت‌هاي فرهنگي و جوانان کنفرانس را تحت عنوان (مهاجرت و چالشهای فرهنگی) روز یکشنبه بیست و هشتم اکتوبر در رویال بانکویت هال واقع در سرک ادمانز به منظور بررسی علل و عوامل چالشهای فرهنگی و ایجاد مشکلات فرهنگی در کانادا و ارائه ی راهکارد های مناسب برای جلو گیری از اشعه آن برگزار نمودند."

افغانستانیهای مقیم ایالت بریتیش کلمبیا کانادا به رهبری تلویزیون محلی کاروان و همکاری جوانان گروه فرهنگی "موج" با حضورجمعی از شخصيتهاي فرهنگی و جوانان،کنفرانسی را تحت عنوان (مهاجرت و چالشهای فرهنگی) به روز یکشنبه بیست و هشتم اکتوبر در رویال بانکویت هال واقع در سرک ِادمانز، به منظور بررسی علل و عوامل چالشهای فرهنگی و رفع مشکلات فرهنگی در کانادا و ارائه ی راهکار های مناسب برای جلو گیری از اشاعه آن برگزار نمودند.

"بحث جالبی قابل توجه و کوتاه کنفرانس تاثیرات مثبت و منفی سیکولاریزم در رفع تناقضات فرهنگی در سیمنار توسط دو دانشمند در بر نامه توضیح و تشریح گردید."

بحث جالب و قابل توجه که به صورت مختصر در سیمنار توسط دو دانشمند طرح شد ، تأثیرات مثبت و منفی سیکولاریزم در رفع تناقضات فرهنگی بود که در ادامۀ برنامه توضیح و تشریح گردید.

"با برداشت و نظر من شخصیت بر جسته معنوی داکتر سلطان حمید سلطان سكولاریزم را به فرهنگ اسلامی به هيچ وجه پذرفتنی ندانستند."

دریافت من از صحبتهای داکتر سلطان حمید سلطان که شخصیت بر جسته و دینداری می باشند این بود که خواست و مرام سكولاریزم را درفرهنگ اسلامی به هيچ وجه پذیرفتنی ندانستند.

"اما دانشمند گرامی داکتر کریم قیومی راه سکولایزم را براي رهايي جامعه از قید تعصب و قدم گذاری بسوی جامعه فارغ از تعصبات و انسان گرایی دانستند. یعنی در جامعه انسانی دین و سیاست را از هم جدا سازند که انسان بتواند در یک جامعه که زندگی میکنند از هر قوم ،ملیت ،زبان ، جنس و مذهب در فضای صمیمیت با هم زندگی نمایند."

اما، دانشمند گرامی داکتر کریم قیومی، راه و روش سکولایزم را براي رهايي جامعه از قید تعصب و قدم گذاری بسوی جامعۀ ایده آل و انسان گرایی دانستند. یعنی در جامعه انسانی، باید دین و حاکمیت را از هم جدا کرد که انسانها بتوانند از هر قوم ،ملیت ،زبان ، جنس و مذهب در فضای صمیمیت با هم زندگی نمایند.

"سخنران اخیر همایش داکتر شیر اژیر با مثال هندسی اجتماع افغانستانی را به سه ضلع تشبح کردند به برداشت من یک ضلع آن فرهنگ افغانی است که افغانها با پشت واره و انتقالش به کانادا آورده اند. ضلع دوم فرهنگ کاملآ متفاوت کانادا با فرهنگ افغانستان و ضلع سومی فرزندان که در کانادا تولد شده اندکه با روحیه ی کانادایی در خاندان افغانستانی بزرگ میشوند.مثال این سه ضلعی قراریکه ملاحظه میشود در تظاد و تبایون اند .برای درک و تجربه دیده میشود که اکثریت اطفال افغانستانی با روحیه یی کانادایی خو گرفته اند و فرهنگ افغانستانی را بسیار طرف رعایت قرار میدهند و حتی در مذهب احساس دو گانگی نمی کنند. "

سخنران اخیر همایش داکتر شیر اژیربود که با مثال هندسی اجتماع افغانستانی را به سه ضلع تشبیه کردند وگفتند به برداشت من، یک ضلع آن فرهنگ افغانی است که افغانها با پشتواره و انتقالش به کانادا آورده اند. ضلع دوم فرهنگ کاملآ متفاوت کانادا با فرهنگ افغانستان و ضلع سومی فرزندان که در کانادا تولد شده اندکه با روحیه ی کانادایی در خانواده های افغانستانی بزرگ می شوند.مثال این سه ضلعی قراریکه ملاحظه می شود در تضاد و تبایون اند .به تجربه دیده می شود با آنکه اکثریت اطفال افغانستانی با روحیه یی کانادایی پروریش یافته اند ؛ اما، فرهنگ افغانستانی را بسیار طرف رعایت قرار میدهند و حتی در مذهب احساس بیگانگی نمی کنند.

"افغانستانی های مقیم براتش کلمبیا

در این اواخر ارقام ارائه میگردد که در برتش کلمبیا در حدود 12 الی14 هزار فامیل افغانستانی زندگی میکنند.این تعداد افراد در یک جامعه چشم گیر و قابل توجه اند"

افغانستانی های مقیم برایتیش کلمبیا

در این اواخر ارقام ارائه میگردد که در بریتیش کلمبیا در حدود 12 الی14 هزار فامیل افغانستانی زندگی می کنند.این تعداد افراد در یک جامعه چشم گیر و قابل توجه اند.}

"افغانها دراین ایالت به اساس عقاید مذهبی ،سیاسی و سلیقه وی با هم ارتباط دارند و بعضی فامیل ها خود را دور از همه ساخته و منکر از کشور ابای و عقیده های مذهبی شان زندگی میکنند."

افغانها دراین ایالت به اساس عقاید مذهبی ،سیاسی و سلیقه خود با هم ارتباط دارند و بعضی فامیلها خود را دور از همه ساخته و منکر از کشور ابایی و عقیده های مذهبی شان گردیده اند و بدون ارتباط با سایر افغانها زندگی میکنند.

"اتحادیه عام المنفعه افغانها از سالهادر این ایالت رسمی و راجستر است. وظایف اصلی ان یکجا ساختن افغانها بدور یک سقف به منظور آموزش ،حفظ و رشد فرهنگ و استحکام و حل مشکل مردم دو کشور است و به شناسایی افراد افغان نقش بگیرند و در حل مشکلات شان رسیدگی کنند."

اتحادیه عام المنفعه افغانها از سالها بدین سو در این ایالت رسمی و راجسترگردیده است. وظایف اصلی آن یکجا ساختن افغانها در زیر یک سقف ، به منظور آموزش ،حفظ ، استحکام و رشد فرهنگ و حل مشکلات مردم کشورما است و ضمن شناسایی افراد افغان نیازمند کمک معنوی و درمورد حل مشکلات شان رسیدگی کنند.

" دولت کانادا تمام امکانات را در رابطه مهیا گردانیده با تاسف کسی به این اتحادیه قانونی عضو نمی شود و علت آنرا بدان میدانند که چند کس از سالها در راس این اتحادیه عام المفعه قرار دارند وظایف خود را درست انجام نمی دهند و به جز پاکاری مسجد و فروش قبر دیگر کاری ندارند.

ان محترمین سبب شده انجمن ها و کانون های فروان اجتماعی و فرهنگی ازنام مهاجرین افغانستانی ایجاد و راجستر گردد و با استفاده ازنام مهاجرین افغانستانی به ارگانهای دولت کانادا مراجعه گردیده تقاضا کمک وهمکاری می نمایند تا از سقف اتحادیه دور باشند . این انجمن های بی شمار سبب بی اعتمادی اتحادیه افغان ها نزد دولت کانادا نیز گردیده است. این بحران عدم اعتماد به مسؤولین اتحادیه به جز از تمثیل روشن تحمیل اراده ی آنها چیزی را تداعی نکرده به نا امیدی افغانها تبدیل شده است.

 ان رسیدگی کنند."

دولت کانادا تمام امکانات را در رابطه مهیا گردانیده ؛با تأسف کسی به این اتحادیه عضو قانونی نمی شود و علت آنرا این می دانند که افرادی از سالها است در رأس این اتحادیه عام المنفعه قرار دارند وظایف خود را درست انجام نمی دهند و به جزء نظافت مسجد و فروش قبور کار دیگری ندارند.

آن محترمین سبب شده انجمنها و کانونهای زیادی اجتماعی و فرهنگی به نام مهاجرین افغانستانی ایجاد و راجستر گردد . با استفاده ازنام مهاجرین افغانستانی به ارگانهای دولت کانادا مراجعه وتقاضا کمک وهمکاری می نمایند؛ تا از سقف اتحادیه دور باشند . این انجمنهای بی شمار، سبب بی اعتمادی اتحادیه افغانها ، نزد دولت کانادا نیز گردیده است. این بحران عدم اعتماد به مسؤولین اتحادیه ، ناشی از تمثیل روشن تحمیل اراده ی آنها چیزی دیگر را در ذهن تداعی نمی کند وبه نا امیدی افغانها تبدیل شده است.

گذشته از ادبیات سخیف و کوچه بازاری مطلب خبرنگارآزاد! محتوا نوشته هم همانند خودشان می لنگد.

و اما، درمورد دروغها و اغراقهای این مطلب باید گفت که کنفرانس بررسی چالشهای فرهنگی به همت ، ابتکار و مدیریت انجمن فرهنگی موج برگزار شد و برخلاف ادعا خبرنگار آزاد!، تلویزیون محلی کاروان هیچگونه نقش در این کنفرانس نداشته است.

خبرنگار آزاد! در گزارش خود ایرادات نسبت به ضعف عملکرد اتحادیه افغانها داشتند که بد نیست در اینجا مختصری ازفعالیتهای اتحادیه افغانهای بریتیش کلمبیا را جهت روشن شدن اذهان عامه یاد آور شویم.

به رغم ناکارا خواندن اتحادیه افغانها بریتیش کلمبیا ،در گزارش ارزشیابی اداره نظارت به  فعالیت اتحادیه ها ، از 125 اتحادیه موجود این ایالت ، اتحادیه افغانها درمیان 25 اتحادیه برتر قرار دارد.

اتحادیه افغانها ، خود را ملزم به تجلیل از روزهای ملی،مذهبی، تاریخی و فرهنگی می داند که تا کنون ازبرگزاری شایسته و مناسب تجلیل روز استقلال، روزهای اعیاد اضحی و فطر ، روز زن ، روزمادر، شب یلدا و...غفلت نورزیده است.

اتحادیه افغانها هر سالۀ ضمن دعوت از هنرمندان مردمی همچون استاد مهوش، نعیم پوپل، جوادغازییار،خلیل راغب و هنرمندان ساکن این ایالت ، کنسرتهای را به نفع مستمندان داخل کشور برگزار می کند که عوایدحاصله ازآنها را توسط انسانها مورد وثوق چون جناب داکتر رمضان بشردوست به دست نیازمندان واقعی می رساند.

دیدارو نشستهای مستمر مسئولان اتحادیه با اراکین دولت و احزاب کانادایی جهت منعکس نمودن خواست و نظریات افغانها ساکن این ایالت از جمله دیدار با نخست وزیر بریتیش کلمبیا در این اواخربخشی از فعالیتهای این اتحادیه می باشد. حضوردوستانه وزیر جامع فرهنگ بریتیش کلمبیا در دفتر اتحادیه و صحبت طولانی و صمیمانه با رئیس واعضای اتحادیه مؤید ارتباطات تنگاتنگ این ارگان افغانها، با دولت و نهادهای ذیدخل این ایالت می باشد. ضمناً کادر رهبری اتحادیه مفتخربه شرکت در گردهمایی های احزاب کانادایی و زودودن اتهام ناروای و نه چسب تروریستی از سیمای افغانها می باشند.

به همت مردم و مدیریت اتحادیه ، خرید و نوسازی آبرومندانه محلی جهت اداء فریضه نماز و مراسمهای دینی و برگزاری مراسم فاتحه خوانی از دیگر باقیات و صالحات این اتحادیه به شمار می آید؛ زمانی که این محل را در اختیار نداشتیم،با خواهش والتماس مساجد عربها ،پاکستانیها و...جهت فاتحه خوانی اجاره می کردیم.درحال حاضردو روزدرهفته اطفال و دو روزهم خانمها دراین مکان به فراگیری آموزش مشغول هستند.

بی گمان همه می دانند که در اکثرشهرها مغرب زمین مخصوصاً ونکووربزرگ ، فامیلها ملزم به خرید زمینی جهت خاکسپاری عزیز از دست رفته خویش به قیمت گزافی می باشند.اتحادیه با درک این مشکل زمینی را خریداری و به صورت اقساط ماهانه فقط پنج دلار در ماه ، بدون در نظر داشت سود مادی قبور را در اختیار افغانها می گذارد.آیا این حرکتی خوبیست ویا خیر؟

اتحادیه از پرورش جوانان هم غافل نبوده و در همین راستا ایجاد تیمهای ورزشی از جمله تیمهای فوتبال و برگزاری مسابقات به تشویق جوانان پرداخته و می پردازد.

کادرآموزشی مکتب سیدجمال الدین افغانی همچنان برای سرویس دهی به کودکان و جوانان افغان مشغول می باشند .شاید در مقاطع زمانی به دلایلی، این فعالیتها فراز و فرود داشته است.

ایجاد و راه اندازه خط تلفن خبری که به وسیله آن اعضا و سایر افغانها را در جریان خبرهای فوری و دعوت مردم به محاقل و مجالس که قرار است برگزار شود ، از دیگر دستاوردی است که اتحادیه بانی آن می باشد.

همچنان اتحادیه زمینه ها نشستهای فرهنگیان همراه با اجراء موسیقی را فراهم آورده و در این راه اهداف بزرگی را دنبال کرده و می کند.

همراهی اتحادیه با مراکز فرهنگی دیگر بریتیش کلمبیا در برگزاری موفق میراث فرهنگی کشور در کارنامه رهبری اتحادیه درج می باشد.

آنچه در اینجا به طور نمونه بیان کردیم نمی بود از یمی فعالیتهای سازنده اتحادیه افغانهای بریتیش کلمبیا برای رفع افتراء خبرنگار آزاد !


November 20th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها